Oblast statistike je u procesu pregovora zastupljena kao posebno pregovaračko poglavlje, ali je od velike važnosti i za ostala pregovaračka poglavlja, imajući u vidu povezanost s mnogim oblastima u okviru pregovora. Gotovo da ne postoji pregovaračko poglavlje kojem nije potrebna zvanična statistika. Na bazi podataka koje proizvede zvanična statistika će se mjeriti napredak u svim oblastima, a i određivati finansijske obaveze naše zemlje prema EU, kao i finansijske obaveze EU prema nama. Osim toga, dobri statistički podaci su od izuzetnog značaja prilikom povlačenja sredstava iz strukturnih fondova. Statistika igra važnu ulogu u objašnjavanju ekonomskih i društvenih pojava, kao i prilikom donošenja odluka i sprovođenja politika. Kvalitetna statistika je osnov dobro organizovanog društva.
Oblast statistike podijeljena je na pet domena i to: Demografska i društvena statistika; Makroekonomska statistika, nacionalni računi i strukturalna biznis statistika; Poslovna statistika i cijene; Statistika poljoprivrede, šumarstva, ribarstva, životne sredine, registara i klasifikacija; Koordinacija statističkog sistema.
Pravni okvir zvaničnog statističkog sistema za proizvodnju i diseminaciju zvanične statistike, kao i okvir za organizaciju sistema zvanične statistike Crne Gore utvrđuje se Zakonom o zvaničnoj statistici i sistemu zvanične statistike Crne Gore. Isti je u potpunosti usklađen s pravnom tekovinom. Dinamika usklađivanja cjelokupne oblasti s pravnom tekovinom zavisi od dinamike sprovođenja u ostalim pregovaračkim poglavljima.
Pored usklađivanja s pravnom tekovinom, ispunjavanje obaveza u ovom poglavlju podrazumijeva i usklađivanje s principima evropskog statističkog sistema, koji je zahtjevan čak i za države članice koje su mnogo veće od Crne Gore. Evropski statistički sistem predstavlja partnerstvo između EUROSTAT-a (statistički zavod Evropske unije) i nacionalnih statističkih zavoda, kao i ostalih tijela država članica odgovornih za razvoj, proizvodnju i distribuciju evropske statistike. Takođe, Evropski statistički sistem koordinira rad sa državama kandidatima, a na evropskom nivou sa drugim servisima Komisije, agencijama, Evropskom centralnom bankom i međunarodnim organizacijama, kao što su Organizacija za ekonomsku saradnju i razvoj, Ujedinjene nacije, Međunarodni monetarni fond i Svjetska banka. Evropski statistički sistem je baziran na statistici visokog kvaliteta, oslobođenoj političkog uticaja. Cilj evropske statistike je da pruži precizne i jasne odgovore na osnovu kojih se mogu pratiti pojave u društvu i donositi odluke.
Cilj pregovora u ovom poglavlju je usklađivanje službene statistike s evropskim standardima i metodologijama kroz stvaranje jedinstvenog usklađenog metodološkog evropskog sistema, koji uz minimalan trošak ljudskih i finansijskih resursa dostavlja najkvalitetniji podatak u najkraćem roku i na najpristupačniji način svim korisnicima. Jedan od važnih strateških ciljeva navedenih u pregovaračkoj poziciji Crne Gore je jačanje administrativnih kapaciteta kroz kontinuirani razvoj ljudskih potencijala, kako bi se obezbjedila održivost zvanične statistike.
Jedan od najvažnijih oblasti u ovom poglavlju, koja se takođe prožima i kroz poglavlja 17 – Ekonomska i monetarna unija i 33 – Finansijske i budžetske odredbe, je Evropski sistem nacionalnih računa (ESA). ESA predstavlja harmonizovanu metodologiju koja se primjenjuje pri proizvodnji podataka nacionalnih računa u Evropskoj uniji, kako bi se osiguralo da privredna statistika zemalja članica bude konzistentna, uporediva, pouzdana i ažurna.
Osnovni akteri
Zavod za statistiku (MONSTAT) je glavni nosilac i diseminator statističkih podataka, kao i odgovorni stručni nosilac, organizator i koordinator sistema zvanične statistike i predstavlja zvaničnu statistiku Crne Gore u međunarodnom statističkom sistemu. Zavod za statistiku prati i daje mišljenja na metodološke i zakonske izmjene koje usvajaju ostali proizvođači.
Centralna banka Crne Gore vodi monetarnu, finansijsku, statistiku bilansa plaćanja, plaćanja s inostranstvom, statistiku privatnog spoljnjeg duga, kao i statistiku koja je od značaja za ostvarenje njenih funkcija, uz precizno razgraničenje od statističkih aktivnosti drugih proizvođača zvanične statistike.
Ministarstvo finansija vodi statistiku fiskalnih rashoda i nefiskalnih prihoda. Ostali proizvođači zvanične statistike su: Institut za javno zdravlje, Uprava carina, Poreska uprava, Komisija za hartije od vrijednosti, Fond za zdravstveno osiguranje i Fond penzijskog i invalidskog osiguranja, dok indirektno učestvuju gotovo svi državni organi.
Autor teksta je Ana Tomković, sekretar radne grupe 18-Statistika
Četvrti broj magazina Ministarstva vanjskih poslova i evropskih integracija Crne Gore “Diplomarius”