Jedan od bitnih segmenata sa stanovišta potrošnje energije je sektor transporta. Oblast transporta nije bila prioritetna u energetskoj politici u prethodnom periodu, ali imajući u vidu zahtjeve EU direktiva koje smo obavezni da implementiramo i sve značajnije obaveze u procesu pristupanja EU, Ministarstvo ekonomije je odlučilo da, u saradnji sa Delegacijom EU u Crnoj Gori, pripremi projekat kako bi na što bolji način odgovorilo novopostavljenim zahtjevima, rekla je danas Dragica Sekulić, generalna direktorica Direktorata za energetsku efikasnost u Ministarstvu ekonomije, na konferenciji za novinare održane povodom projekta “Razvoj održivog korišćenja energije”.
“Glavni zadaci u okviru projekta su sagledavanje potencijala za poboljšanje energetske efikasnosti i veće korišćenje obnovljivih izvora energije u sektoru transporta, sa posebnom akcentom na uvođenje biogoriva, zatim razvoj pravnog okvira za energetsku efikasnost i obnovljive izvore energije u sektoru transporta, sa posebnim akcentom na biogoriva, unapređenje procesa prikupljanja statističkih podataka za sektor transporta sa akcentom na podatke vezane za potrošnju energije, analiza stanja i razvoj legislative za oblast strateških rezervi nafte, kao i sagledavanje potencijala za korišćenje visoko-efikasne kogeneracije i daljinsko grijanje u Crnoj Gori” istakla je Sekulić.
Pored navedenog, konsultant ima obavezu da sprovede određene treninge i organizuje proces informisanja javnosti o postignutim rezultatima.
Evropska Unija trenutno uvozi preko polovine svojih potreba za energetikom, što je na godišnjem niovu oko 350 milijardi eura.
Daniel Hurtado, zamjenik šefa sektora za saradnju Delegacije Evropske unije u Crnoj Gori kaže da u toj potrošnji na sektor transporta odlazi 30 odsto ukupne potrošnje energije, kao i da se uvoz energije za transport svake godine povećava.
“Ukoliko se ovakva situacija nastavi, do 2030. godine, EU će biti zavisna od uvoza za preko 90 odsto svojih potreba za naftom, i oko 80 odsto potreba za gasom“ precizirao je Hurtado.
„Da bi se to smanjilo, strategija u transportu se bazira na zamjeni nafte altrenativnim izvorima, promociji energetske efikasnosti u vozilima na napredne tehnologije i vozilima sa efikasnijim gorivima kao i na promociji povećanja upotrebe javnog prevoza kroz energetski efikasna vozila”, naglasio je Hurtado.
On je podsjetio da se Crna Gora obavezala na uštedu energije od devet odsto do 2018. kao i na 33 odsto udjela obnovljivih izvora u ukupnoj potrošnji električne energije.
“Jedna od najvećih izazova je ustanovljavanje obaveznih rezervi nafte” zaljučio je Hurtado.
Kostas Bakolas, direktor projekta je, kao glavni cilj projekta, naveo doprinos daljim energetskim reformama u Crnoj Gori u cilju usklađivanja sa pravnim tekovinama EU u oblasti energetike.
“Svrha projekta je podrška razvoju i primjeni relevantnog regulatornog okvira u cilju povećanja održivog korišćenja energije, sa fokusom na sektor transporta” istakao je Bakolas
Planirano trajanje projekta je 24 mjeseca. Projekat je počeo u aprilu 2015. godine i po riječima učesnika, za sada se realizuje previđenom dinamikom.
Projekat finansira Delegacija EU u Crnoj Gori, korisnik je Ministarstvo ekonomije u Vladi Crne Gore a za implementaciju su zaduženi European Profiles S.A. u konzorcijumu sa EPTISA Servicios de Ingenieria.
PR SLUŽBA
MINISTARSTVO EKONOMIJE