U oblasti bankarstva i finansijskih konglomerata u pravnoj tekovini EU navode se zahtjevi za izdavanje odobrenja za rad, poslovanje i prudencijalnu kontrolu poslovanja kreditnih institucija, kao i zahtjevi koji se odnose na izračunavanje adekvatnosti kapitala, a primjenjuju se na kreditne institucije i na investiciona društva. Pravna tekovina u ovom sektoru propisuje pravila koja se odnose na dodatni nadzor finansijskih konglomerata, godišnje i konsolidovane izvještaje banaka i drugih finansijskih institucija, kao i reorganizaciju i likvidaciju kreditnih institucija sa filijalama u više država članica. Posebna pažnja usmjerena je na uvođenje jedinstvene šeme za osiguranje depozita sa obaveznim učešćem svih banaka u sistemu u njenom funkcionisanju.
Na području osiguranja i penzionih fondova predviđena su pravila koja se odnose na izdavanje odobrenja za rad, poslovanje i nadzor društava za životno i neživotno osiguranje, kao i reorganizaciju i likvidaciju društava za osiguranje sa filijalama u više država članica. Pravna tekovina utvrđuje pravila za dodatni nadzor grupe osiguravača, a obuhvata i regulatorni okvir za poslove reosiguranja u EU, u cilju otklanjanja prepreka za obavljanje poslova reosiguranja, kao što je obaveza za društva za reosiguranje da daju imovinu u zalog. Propisana su i pravila za godišnje i konsolidovane izvještaje društava za osiguranje.
Kada je riječ o infrastrukturi finansijskih tržišta, pravila u ovom dijelu imaju za cilj smanjenje i usklađivanje formalnih zahtjeva i postupaka za formiranje i sprovođenje kolaterala u cijeloj EU, kao i smanjenje sistemskog rizika koji je povezan sa insolventnošću učesnika u platnim sistemima i u sistemima poravnanja hartija od vrijednosti.
Regulatorni okvir tržišta kapitala obuhvata pravila koja se odnose na investicione usluge i tržište hartija od vrijednosti, osnivanje, poslovanje i nadzor poslovanja investicionih fondova i uređenih tržišta, kompenzacione šeme za investitore, objavljivanje prospekata, zabrane zloupotrebe tržišta, itd. Pravila o prospektima imaju za cilj jačanje zaštite investitora bez obzira gdje se izdaju u EU, jer moraju pružati jasne i potpune informacije koje su im potrebne za donošenje investicionih odluka.
Kada je otvoreno poglavlje?
Poglavlje 9 – Finansijske usluge zvanično je otvoreno 22. juna 2015. godine na Međuvladinoj konferenciji u Luksemburgu.
Mjerila za zatvaranje?
U poglavlju 9 Evropska komisija je definisala pet završnih mjerila:
1. Crna Gora pokazuje napredni nivo usklađenosti s evropskim zakonodavstvom u oblasti bankarstva i finansijskih konglomerata, posebno u vezi s kapitalnim zahtjevima, nadzorom finansijskih konglomerata, zaštitom depozita, reorganizacijom i likvidacijom kreditnih institucija i pokazuje spremnost za sprovođenje pravne tekovine od dana pristupanja.
2. Crna Gora pokazuje napredni nivo usklađenosti s evropskim zakonodavstvom u oblasti osiguranja i profesionalnih penzija, posebno u vezi životnog osiguranja, reosiguranja, posredovanja u osiguranju, osiguranja od odgovornsoti za motorna vozila, direktivama Solventnost II i IORP i pokazuje spremnost za sprovođenje pravne tekovine od dana pristupanja.
3. Crna Gora pokazuje napredni nivo usklađenosti s evropskim zakonodavstvom u oblasti infrastrukture finansijskog tržišta, posebno u pogledu finalnog saldiranja i aranžmana finansijksih kolaterala i pokazuje da će biti spremna za sprovođenje pravne tekovine od dana pristupanja.
4. Crna Gora pokazuje napredni nivo usklađenosti s evropskim zakonodavstvom u oblasti tržišta hartija od vrijednosti i investicionih usluga, posebno u pogledu Direktive o tržištu finansijskih instrumenata (MiFID), prospekta, transparetnosti i tržišnih zloupotreba i pokazuje da će biti spremna za sprovođenje pravne tekovine od dana pristupanja.
5. Crna Gora pokazuje stabilnost i nezavisnost regulatornih i nadzornih institucija s adekvatnim administrativnim kapacitetima za primjenu i sprovođenje pravne tekovine od dana pristupanja u oblasti finansijskih usluga.
Poseban izazov zа prenošenje pravne tekovine u оblasti finansijskih usluga leži u činjenici da se оnа svakodnevno mijenja i razvijа. S tim u vezi EK je definisala navedena mjerila kako bi Crna Gora uskladila svoje zakonodavstvo u svim podoblastima poglavlja 9 i postigla napredni nivo usklađenosti s EU pravilima. Takođe, neophodno je i obezbijediti nezavisnost regulatora finansijskih usluga i nadležnih institucija, čiji administrativni kapacitetu moraju biti na nivou koji je potreban kako bi se odgovorilo na zahtjeve i norme EU.
Koje su aktivnosti u narednom periodu?
U narednom periodu Crna Gora će biti posvećena ispunjavanju obaveza iz poglavlja 9, što podrazumijeva usvajanje seta zakona iz bankarskog sektora, sektora osiguranja, kao i oblasti tržišta hartija od vrijednosti. Naime, usvajanjem Zakon o kreditnim institucijama, Zakona o sanaciji kreditnih institucija, Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o stečaju i likvidaciji banaka i Zakona o zaštiti depozita – u oblasti bankarstva; Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obaveznom osiguranju u saobraćaju i novog Zakona o osiguranju (Solventnost II) – u oblasti osiguranja i Zakona o investicionim fondovima, Zakona o alternativnim investicionim fondovima i Zakona o izmjenama i dopunama zakona o dobrovoljnim penzionim fondovima – u oblasti tržišta hartija od vrijednosti u velikoj mjeri će biti ispunjeni postavljeni zahtjevi EK.
Institucije /organizacije koje učestvuju u pregovaračkoj grupi?
Za sprovođenje pravne tekovine u оvој oblasti nadležni su Ministarsvo finansija (МF), Centralna banka Crne Gore (CBCG), Коmisiја zа tržište kapitala (KzTK), Аgencija zа nadzor osiguranja (АNО) i Fond za zaštitu depozita (FZD).
Koja je korist za Crnu Goru od ovog poglavlja?
Članstvo u EU imaće pozitivan efekat za učesnike finansijskih tržišta, kao i za građane, preduzetnike, investitore, odnosno korisnike finansijskih usluga. Inovativnost i ponuda novih vrsta usluga, kao i povećanje konkurencije koristiće preduzetnicima i građanima, posebno kada je riječ o ponudi banaka, ali i ponudi proizvoda i usluga nebankarskih finansijskih institucija. S tim u vezi, posebna pažnja posvećena je osiguranju zaštite korisnika usluga i njihovog informisanja o uslugama koje pružaju finansijske institucije, počevši od zaključivanja ugovora o kreditu, osiguranju ili ulaganjima na tržištima kapitala. Veći stepen zaštite korisnika finansijskih usluga obezbijeđen je jedinstvenom šemom garantovanog depozita čime se učvršćuje povjerenje javnosti u bankarski sistem i podstiče stabilnost finansijskog sistema u cjelini. Definisanjem uređenijeg penzionog sistema, uvođenjem penzijskog programa pod pokroviteljstvom poslodavca , biće pružena mogućnost da se zaposlenima obezbijede dopunske koristi kada su u pitanju penzijska primanja.