Podoblasti?
Podoblasti u okviru poglavlja 22 su:
- Zakonodavni okvir
- Institucionalni okvir
- Administrativni kapaciteti
- Programiranje
- Praćenje i procjena
- Finansijsko upravljanje i kontrola
Kada je otvoreno poglavlje?
Pregovačko poglavlje 22 – Regionalna politika i koordinacija strukturnih instrumenata zvanično je otvoreno 20. juna 2017. godine.
Mjerila za zatvaranje?
Crna Gora intenzivno radi na ispunjavanju evropskih standarda i stvaranju uslova za zatvaranje ovog poglavlja, kroz ispunjavanje završnih mjerila:
- Da Crna Gora pokaže zadovoljavajući nivo sprovođenja sredstava pretpristupne podrške EU u Crnoj Gori odobrenih za indirektno upravljanje, naročito za komponente i oblasti relevantne za buduće sprovođenje ESI fondova;
- Da Crna Gora dostavi Evropskoj komisiji napredni i sveobuhvatni nacrt Sporazuma o partnerstvu, koji sadrži definisane načine na koje Crna Gora planira da obezbijedi usaglašenost sa strategijom EU za pametan, održivi i sveobuhvatan rast. Dokument treba da sadrži i pregled izabranih tematskih prioriteta i glavnih očekivanih rezultata za svaki od ESI fondova; osnovne indikatore planiranog Operativnog programa, uključujući i izvore finansiranja, kao i izvještaj o procjeni ispunjenosti ex ante preduslova;
- Da Crna Gora pripremi i dostavi detaljan plan i raspored aktivnosti za završetak Sporazuma o partnerstvu i za pripremu i završetak Operativnog programa. Ovaj plan treba da sadrži informacije o tome kako i na kom nivou Crna Gora namjerava da organizuje proces programiranja, kao i precizan opis uloga i zadataka svih uključenih institucija na centralnom i lokalnom nivou;
- Da Crna Gora uspostavi institucionalni okvir za sprovođenje kohezione politike EU, uključujući i formalno određivanje institucionalnih struktura (s definisanim zadacima i odgovornostima) za upravljanje Operativnim programom. Ovo se odnosi na upravljačko tijelo, tijelo za ovjeravanje i revizorsko tijelo, kao i na posrednička tijela, gdje je to moguće i već identifikovano. Potrebno je obezbijediti adekvatno razdvajanje funkcija između relevantnih institucija u sistemu upravljanja;
- Da Crna Gora usvoji individualne strategije razvoja organizacija za ključna tijela koja će biti uključena u upravljanje/sprovođenje sredstava iz ESI fondova (uključujući analizu prednosti, slabosti, mogućnosti i prijetnji, analize potreba za obukama, planove zapošljavanja i sprovođenja obuka za jačanje kapaciteta), kao i sveobuhvatnu strategiju jačanja kapaciteta, na osnovu adekvatne procjene rizika za sva uključena tijela (uključujući i korisnike gdje su već identifikovani);
- Da Crna Gora dostavi Evropskoj komisiji detaljan plan i raspored u vezi s uspostavljanjem sistema za nadgledanje i evaluaciju, uključujući uspostavljanje elektronskog informacionog sistema za upravljanje i nadgledanje (MIS).
Koje su aktivnosti u narednom periodu?
Aktivnosti u narednom periodu biće prije svega usmjerene na detaljno definisanje institucionalne strukture za upravljanje Evropskim strukturnim i investicionim fondovima u Crnoj Gori, kao i na prve korake u procesu programiranja sredstava koja će Crnoj Gori iz ovih fondova biti na raspolaganju nakon članstva u EU. Radna grupa u ovom dijelu prati pripremu i suvajanje novog seta regulativa na nivou EU koje će preciznije definisati ova i ostala pravila u oblasti korišćenja fondova EU tokom perioda 2021-2027. godine.
Institucije /organizacije koje učestvuju u pregovaračkoj grupi?
Pregovarač za poglavlje 22, kao i šef Radne grupe su iz Kancelarije za evropske integracije, iz koje se bira i kontakt osoba za Radnu grupu.
Pored predstavnika Kancelarije za evropske integracije članovi Radne grupe su predstavnici sljedećih organa i organizacija: Ministarstvo finansija, Ministarsvo saobraćaja i pomorstva, Zajednica opština Crne Gore, Unija poslodavaca Crne Gore, Kabinet potpredsjednika Vlade za regionalni razvoj, Nevladina organizacije Evropska razvojna grupa, Investiciono-razvojni fond Crne Gore, Ministarstvo ekonomije, Ministarstvo poljoprivrede i ruralnog razvoja, Uprava za statistiku, Ministarstvo održivog razvoja i turizma, Zavod za zapošljavanje Crne Gore, Sekretarijat za razvojne projekte, Revizorsko tijelo, Ministarstvo rada i socijalnog staranja i Uprava javnih radova.
Koja je korist za Crnu Goru od ovog poglavlja?
Sprovođenjem evropskog zakonodavstva i politike koja se tiče ovog poglavlja Crna Gora će nakon članstva u EU biti u mogućnosti da koristi evropske strukturne i investicijske fondove u iznosu koji je oko 6-10 puta veći nego u periodu prije članstva, a sve s ciljem da Crna Gora unaprijedi infrastrukturu, konkurentnost ekonomije, ljudske resurse, kvalitet života građana i postane bolje povezana s ostatkom Evropske unije.