cijom će se obezbjediti nesmetan protok ljudi, robe, kapitala i informacija u EU objedinjen je u ovom veoma kompleksnom i zahtjevnom Pregovaračkom poglavlju. Usaglašavanje saobraćajne politike Crne Gore sa EU politikom predstavlja jedan od najvećih izazova u procesu priključivanja EU. Saobraćajna politika je uređena Poglavljem VI, članovima 90 – 100 Ugovora o funkcionisanju Evropske unije, odnosno Lisabonskog ugovora. Njen cilj je da, utvrđivanjem okvirnih uslova za razne grane saobraćaja, omogući racionalan prevoz robe i putnika unutar EU kao i na međunarodnom nivou, čime dalje uklanja ograničenja među državama. To takođe doprinosi ujednačenijem razvoju privrede u EU kao i njene ekspanzije, stabilnosti cijena, poboljšanju udobnosti prevoza putnika i životnog standarda stanovnika.
Cilj evropske politike u ovom poglavlju jeste da odgovori na sve veće potrebe mobilnosti građana , robe i usluga u okviru EU. Propisi EU u ovoj oblasti stvaraju uslove prije svega za bezbjedniji, sigurniji i efikasniiji prevoz, poboljšan kvalitet saobraćajnih usluga i unapređenje postojeće i izgradnju nove saobraćajne infrastrukture. Pravnom tekovinom ovog poglavlja se definišu standardi za smanjenje štetnog uticaja saobraćaja na životnu sredinu, kao i djelotvorniju zaštitu prava putnika i sprovođenje socijalnog zakonodavstva.
Pravna tekovina EU u ovom poglavlju sastoji se od dijela – podoblasti koja se međusobno nadopunjuju:
Drumski saobraćaj
Željeznički saobraćaj
Vazdušni saobraćaj
Pomorski saobraćaj
Saobraćaj unutrašnjim plovnim putevima
Politika EU o drumskom saobraćaju ima za cilj promovisanje efikasnog pružanja usluga prevoza robe i putnika i stvaranje fer uslova za konkurentnost, zatim promovisanje i usklađivanje bezbjednijih i ekoloških standarda, da osigura nivo fiskalne i socijalne usklađenosti kao i da garantuje da se pravila o drumskom saobraćaju sprovode djelotvorno i bez diskriminacije.
Željeznički saobraćaj obuhvata mrežu željeznica širom EU, koja ima za cilj razvoj snažne i konkurentne željezničke industrije, ostvaranje željezničkog tržišta, unapređenje interoperabilnosti i bezbjednosti nacionalnih mreža i razvoj željezničke infrstrukture.
Zajednička politika EU o vazdušnom saobraćaju doprinosi da vazdušni prostor Evrope bude najbezbjedniji u svijetu.
Pomorski saobraćaj omogućava trgovinu i komunikaciju između svih evropskih naroda, obezbjeđuje snabdijevanje energijom i hranom i vodeći je vid zaposlenja i prihoda za evropsku ekonomiju. Ciljevi EK u ovoj oblasti jesu da zaštiti Evropu veoma strogim bezbjednosnim pravilima, štiteći tako ispodstandardni prevoz brodovima, smanjujući rizik pomorskih nezgoda i minimizirajući uticaj pomorskog saobraćaja na životnu sredinu. Takođe, važna aktivnost se odnosi i na socijalnu dimenziju, brigu o uslovima za rad, pitanja zdravlja i bezbjednosti i profesionalne kvalifikacije pomoraca.
Saobraćaj unutrašnjim plovnim putevima igra važnu ulogu u prevozu robe širom EU. Ovaj vid saobraćaja se sve više koristi zbog svoje energetske efikasnosti i uglavnom za povećanu eksploataciju. Evropska komisija promoviše jačanje konkurentske pozicije unutrašnjih plovnih puteva u saobraćajnom sistemu kao da olakša integrisanje u intermodalne logističke lance.
Kada je otvoreno poglavlje?
Crna Gora je na Međuvladinoj konferenciji u Briselu koja je održana 21. decembra 2015. godine otvorila 14. pregovaračko poglavlje.
Završna mjerila?
U okviru pregovaračkog poglavlja 14, Crna Gora ima obavezu da ispuni sledeća završna mjerila:
Crna Gora treba da postigne usklađenost s pravnom tekovinom EU koja se odnosi na naplatu putarine, socijalno zakonodavstvo u drumskom saobraćaju, nova pravila o težini i dimenzijama vozila za prevoz teške robe i vozila za prevoz putnika, kao i na zajednička pravila za pristup profesiji drumskog prevoznika, za pristup tržištu međunarodnom drumskom prevozu tereta i za pristup međunarodnom tržištu usluga prevoza običnim i turističkim autobusima
Crna Gora mora obezbijediti nadležno, nezavisno i efikasno regulatorno tijelo i tijelo za bezbjednost u željezničkom saobraćaju i osigurati usklađivanje sa standardima EU o bezbjednosti i interoperabilnosti
Crna Gora treba da se uskladi s pravnom tekovinom o pravima putnika u svim oblastima saobraćaja
Crna Gora treba da se u potpunosti uskladi s pravnom tekovinom o upravljanju vazdušnim saobraćajem
Koje su aktivnosti u narednom periodu?
U narednom periodu se nastavlja sa daljim usklađivanjem s evropskim propisima i standardima što će kao rezultat imati bolji kvalitet saobraćajnih usluga, sigurniji prevoz, bolju infrastrukturu i djelotvorniju zaštitu prava putnika. Usklađivanje će se vršiti kroz usvajanja ključnih zakona iz oblasti saobraćaja, kako drumskog, tako i željezničkog i pomorskog saobraćaja, ali i usvajanje strategija koje se tiču razvoja saobraćaja.
Koja je korist za Crnu Goru od ovog poglavlja?
Članstvo u Evropskoj uniji obezbijediće prije svega povećanje bezbjednosti saobraćaja kao i bolju zaštitu putnika u svim vrstama saobraćaja. Kada govorimo o drumskom saobraćaju postiže se veća bezbjednost saobraćaja na putevima, bezbjednost prevoza opasnih materija, kao i uvođenje pametnih tahografa. U željezničkom saobraćaju jedna od koristi je fer pristup tržištu, kao i pojednostavljenje procedura za izdavanje licence. U vazdušnom saobraćaju se poboljšava i regulativa u oblasti pružanja usluga u vazdušnoj plovidbi i upravljana vazdušnim prostorom.
Poglavlje 14 - Radna grupa
Angelina Živković
Pregovarač
Emina Mujević
Šef RG
Nikolina Goranović
Sekretar RG
Radnu grupu čini 20 članova (13 iz državnih institucija i 7 iz civilnog sektora).
Pravni okvir saobraćajne politike EU omogućava uspostavljanje efikasnog i funkcionalnog sistema prevoza putnika i robe širom Evropske unije. Cilj ove politike jeste da podmiri rastuće potrebe mobilnosti građana, robe i usluga kroz kontinuirano unapređenje saobraćajne infrastrukture i stvaranje uslova za bezbjedniji i sigurniji saobraćaj. Osim toga, saobraćajna politika teži poboljšanju kvaliteta saobraćajnih usluga, omogućava širu upotrebu inovativnih tehnoloških rješenja (npr. informacionih i inteligentnih transportnih sistema, digitalnih tahografa), podstiče očuvanje životne sredine i smanjenje štetnih uticaja saobraćaja na okolinu, kao i donošenje i sprovođenje socijalnog zakonodavstva i efikasniju zaštitu prava putnika.
Poglavlje 14 - Radna grupa
Nenad Vitomirović
Pregovarač za klaster 4
Ministarstvo ekologije, održivog razvoja i razvoja sjevera
Danas je održana sjednica radne grupe za pregovaračko poglavlje 14 - Saobraćajna politika.
Šef radne grupe za poglavlje 14 – Saobraćajna politika, državni sekretar za saobraćaj u...
„Evropski parlament je u septembru odobrio iznos pretpristupne podrške za naredni sedmogodišnji period - IPA III, u iznosu od 14,2 milijarde eura za Zapadni...
Na osnovu člana 8 Uredbe o izboru predstavnika nevladinih organizacija u radna tijela državne uprave i sprovođenju javne rasprave u pripremi zakona i strategija...