Podoblasti?
Poglavlje 10 podijeljeno je u tri podoblasti. U oblasti elektronskih komunikacija sadržani su propisi za suzbijanje „digitalnog jaza“, kroz obezbjeđivanje jednakih mogućnosti u pristupu savremenim tehnologijama svih društveno-demografskih grupa. U dijelu usluga informatičkog društva, ovo poglavlje omogućava uspostavljanje, razvoj i bolju iskorišćenost digitalnog tržišta, e-uprave, e-zdravstva, e-potpisa, e-trgovine, dok se kroz propise o audiovizuelnoj medijskoj politici teži obezbijediti slobodna trgovina TV programima, zaštita kulturoloških različitosti, zaštita maloljetnika od neprikladnog TV sadržaja i slično.
Kada je otvoreno poglavlje?
Poglavlje Informatičko društvo i mediji je otvoreno 31. marta 2014. godine.
Mjerila za zatvaranje?
Crna Gora u okviru ovog poglavlja ima definisana dva završna mjerila:
1.Crna Gora usklađuje zakonodavstvo s pravnom tekovinom EU u cilju obezbjeđivanja nezavisnosti regulatornog tijela za elektronske komunikacije (EKIP) i s pravnom tekovinom o audiovizuelnim medijskim uslugama.
2. Crna Gora pokazuje da ima dovoljne administrativne kapacitete za sprovođenje pravne tekovine u oblastima elektronskih komunikacija i audiovizuelne politike, uključujući nezavisnost regulatora.
Koje su aktivnosti u narednom periodu?
Od otvaranja poglavlja, Crna Gora u kontinuitetu unapređuje zakonodavstvo i prenosi pravnu tekovinu EU u svoj zakonodavni okvir. Većinu obaveza iz poglavlja, a posebno onih definisanih kroz završna mjerila, Crna Gora je već ispunila. Tokom 2017. sprovedena je analiza medijskog sektora u Crnoj Gori ,,Jačanje pravosudne ekpertize o slobodi izražavanja i medija u Jugoistočnoj Evropi (JUFREX)”, koja je imala za cilj da doprinese razvoju i sprovođenju medijske politike koja promoviše i omogućava slobodu izražavanja i slobodu medija u Crnoj Gori. Na osnovu analize, Vlada je u januaru 2019. donijela Plan implementacije preporuka sadržanih u Analizi (njih 85), s definisanim konkretnim institucionalnim zaduženjima, mjerama i dinamikom.
Iako određene aktivnosti ne proističu neposredno iz završnih mjerila, ali su zasnovane na međunardnoim i standardima EU, kao i preporukama definisanim u pomenutoj medijskoj analizi, u cilju zatvaranja pregovora u ovom poglavlju Crna Gora je usvojila Zakon o medijima i Zakona o nacionalnom javnom emiteru RTCG, a u toku sledeće godine planirano je i usvajanje Zakona o audiovizuelnim medijskim uslugama.
Institucije /organizacije koje učestvuju u pregovaračkoj grupi?
U radnoj grupi za pripremu i vođenje pregovora u oblasti pravne tekovine koja se odnosi na pregovaračko poglavlje 10 – Informatičko društvo i mediji učestvuju sljedeće institucije: Kancelarija za evropske integracije, Ministarstvo javne uprave, Ministarstvo ekonomije, Ministarsvo kulture, Ministarstvo unutrašnjih poslova, Ministarstvo finansija, Ministarstvo prosvjete, Agencija za elektronske medije, Agencija za elektronske komunikacije i poštansku djelatnost, Agencija za zaštitu podataka i slobodan pristup informacijama, Radio i Televizija Crne Gore, Uprava za inspekcijske poslove, Fond za zdravstveno osiguranje, Radio-difuzni centar, Unija poslodavaca, Unija slobodnih sindikata, Univerzitet Crne Gore, Univerzitet Mediteran, NVO ,,Multimedijal Montenegro” i NVO ,,Mladiinfo Montenegro”.
Koja je korist za Crnu Goru od ovog poglavlja?
Koristi od ovog poglavlja se ogledaju u širokom pristupu internetu (težnja je da se svakome, bez obzira na fizičku udaljenost obezbijedi brzi internet), elektronskim komunikacijama (mobilna i fiksna telefonija), velikom broju elektronskih servisa i usluga u cilju efikasnijih i brže procedure (registracija preduzeća, zakazivanje pregleda, elektronska identifikacija), zaštita maloljetnika od neprikladnih sadržaja, obavezno označavanje koji su programi primjereni za koji uzrast, promovisanje nacionalne i evropske kulturne baštine i slično.
Crna Gora je 2008. uspostavila jedinstveni evropski broj za hitne slučajeve 112, s ciljem da se građanima omogući da u svojoj ili zemljama EU u svim hitnim situacijama mogu zatražiti pomoć pozivanjem jednog broja. Građani mogu pozivati s fiksnog i mobilnog telefona u slučajevima potrebe za hitnom medicinskom pomoći, pomoći vatrogasaca, policije i drugih službi zaštite i spašavanja. Broj za hitne slučajeve se koristi uporedo s brojevim ostalih hitnih službi – 122, 123, 124. Poziv na broj je besplatan i dostupan je svakog dana u toku 24 časa.
Na nivou EU ukinute su naknade za roming polovinom 2017. To znači da Evropljani koji putuju u zemlje EU mogu koristiti roming usluge po istim cijenama koje plaćaju u svojoj zemlji. Kad je riječ o trećim zemljama, u aprilu 2019. zemlje Zapadnog Balkana su potpisale Sporazum o smanjenju cijena usluga rominga u javnim mobilnim komunikacionim mrežama između zemalja ZB (WB6) “Roming kao kod kuće”, koje su počele da važe 1. jula 2019.